Jaguar XK120 70år

När Jaguar 1948 presenterade XK120 på London Motor Show blev den formidabel succé. En design som inte setts tidigare och en bil med prestanda utöver det vanliga. XK120 har en sexcylindrig motor som var långt före sin tid och som användes under många år i Jaguars olika modeller. Namnet 120 kommer från att bilen hade en toppfart på 120 miles, 193 km i timman vilket var en hög hastighet på en sportvagn för 70 år sedan. På Sportvagnsträffen visas även en utställning av de flesta av de modeller som XKmotorn sitter i och då inte bara sportvagnar.

 

Porsche 70 år

För många är Porsche något av en drömsportbil, för andra är det en ”börsmoppe” efter 80-talets yuppies. Klart är att Porsche under 70 år betytt mycket för många entusiaster. Med hjälp av Porsche Club Sverige hyllar vi denna sportbilsikon med en utställning där de flesta av Porsches sportvagnsmodeller visas. Från modellen 356 som kom för 70 år sedan till senaste modellen av 911.

Pigg 50 åring Morgan +8

När Morgan 1968 satte Rovers 3,5 liters V8 under huven var det en sensation. Det anrika bilmärket hade producerat en bil med på den tiden extremt bra prestanda och den såg precis som alla Morgan, som en bil från 30-talet. Släktskapet med den första fyrhjuliga Morganbilen från 1936 var tydlig. Plus-åttan blev en stor framgång för den lilla bilfabriken i vackra Malvern i England. Mellan 1968 och 2004 producerades 3506 bilar och modellen återintroducerades 2012.

Opel GT

Opel förknippas inte i första hand sportvagnar men för 50 år sedan lanserades en modell med beteckningen GT som är en förkortning av italienskans Gran Turismo, en sportvagn avsedd för bekväma långturer. Opel GT blev kanske inte någon stor succé men tillverkades fram till 1973. Idag är denna vackra Opel en ovanlig bil även om Sportvagnsträffen under åren kunnat visa upp något exemplar. I år hoppas vi kunna visa flera.

AMC Javelin

AMC:s svar på de mera populära Ford Mustang och Chevrolet Camaro. En sportcoupé som inte är allt för vanlig på svenska vägar. Modellen finns i två versioner och tillverkades fram till 1974.

Jaguars XKmotor 70 år

En sexcylindrig motor med dubbla överliggande kamaxlar som blev en enorm framgång för Jaguar. Den gav Jaguars bilar pressande utöver vad som andra tillverkare kunde prestera. Detta visades inte minst på tävlingsbanorna där Jaguar C-type med sin 3,4 liters XKmotor var dominerande under flera år på 50-talet. XKmotorn har levt kvar och suttit under huven på flera av Jaguars modeller både sportvagnar och salooner. Vi har nöjet att visa upp de flesta av de modeller som motorn leverat kraften till.